روان شناسی و مشاوره

مشاوره قبل از ازدواج

روان شناسی و مشاوره

مشاوره قبل از ازدواج

دین و زندگی

دین و زندگی
درس دین و زندگی به تازگی جایگزین معارف و بینش اسلامی گردیده و با رویکردی جدید نسبت به آموزش مبانی اسلامی، تلاش به ایجاد علاقه و ارتباط بیش تر با مخاطبین خود دارد. 
جدید شدن مطالب و محدود بودن پرسش های کنکوری به علت تغییرات کلی کتاب سبب می گردد در بررسی این درس نیم نگاهی هم به شیوه ی طراحی پرسش های معارف اسلامی در سال های گذشته داشته باشیم. کتاب های دین و زندگی بیش تر شامل بخش های ذیل می باشند که درباره ی هر کدام توضیحات لازم را ارائه می کنیم.
- عناوین موضوعات (تیتر موضوعات)
- متن درس
- آیات و روایات
- زیرنویس
- برای مطالعه
- عناوین موضوعات
درباره ی عناوین موضوعات همواره باید به یاد داشته باشید که عموماً برای پرسش هایی  که مفهوم کلی یک موضوع را پرسش  می کنند از این تیترها استفاده می شود، برای مثال از شما پرسیده می شود فلان حدیث یا فلان عبارت بیانگر چه موضوعی است یا به چه چیزی اشاره دارد، در این جاست که باید از عنوان کلی ای که در صدر یا ذیل آن حدیث یا عبارت به خصوص به کار رفته شده استفاده کرد.
* متن درس
متن درس ها را باید به خوبی به خاطر بسپارید، زیرا بسیار رایج است که عین جمله ی کتاب آورده می شود و بخشی از آن حذف می شود بخش حذف شده ی آن، از شما پرسش  می شود. برای پاسخ گویی به این گونه پرسش های توصیه می شود هنگام مطالعه، حتماً پرسش هایی به صورت حذف قسمت های مهم از خود داشته باشید.
- آیات و روایات
درباره ی آیات حتماً موضوعی را که به آن اشاره دارد به خاطر بسپارید. سعی کنید تبحر کافی را در ترجمه ی آیات به دست آورید و پیام آن ها را بررسی نمایید. روایات را باید با نام روایت کننده ی آن به خاطر بسپارید. اگر حدیثی یا شعری با آیه ی به خصوصی ارتباط داشت به آن توجه کنید. هم درباره ی آیات و هم در مورد احادیث مخاطب آن ها را یعنی کسانی که آن آیه یا حدیث برای آن ها نقل شده در خاطر داشته باشید. 
* زیرنویس
همیشه این بخش از کتاب مورد توجه  ویژه ی طراحان و در عین حال کم لطفی دانش آموزان قرار می گیرد. این بخش در حقیقت ادامه ی متن کتاب و توضیح اصطلاحات مهم متن است و نباید آن را صرفاً به این علت که جدا از قسمت اصلی است کنار گذاشت، این قسمت را با دقت و توجهی نظیر آن چه در حین مطالعه ی متن اصلی دارید،  بخوانید. از نام منابع و نویسندگان آنان نیز که معمولاً در زیرنویس است غافل نشوید.
* برای مطالعه
اگر قسمت مقدمه ی کتاب دین و زندگی را مشاهده کنید، می بینید که بخش «برای مطالعه» نباید مورد سوال قرار گیرد. اما باید بدانید این سخن اعتبار چندانی ندارد، زیرا بسیار اتفاق افتاده، قسمت هایی که طراحان کتاب آن را خارج از محدوده ی درسی قرار می دهند و صرفاً برای اطلاعات بیش تر که جنبه ی اختیاری دارد در کتاب ذکر می کنند، از نظر طراحان سوال جزو متن کتاب تلقی می شود که این قسمت ها را حتماً بعداز مطالعه ی فراوان متن چندین و چند بار روخوانی کنید تا اگر زمانی بر طبق عادت مذکور مورد پرسش قرار گرفت تسلط کافی را داشته باشید.
 عربی
در سال های اخیر، زبان عربی در آزمون های سراسری دارای اهمیت زیادی گشته است . اگر به سیر صعودی کنکور در دو درس زبان انگلیسی و عربی در 15 سال اخیر نگاهی بیندازیم. دانش  آموزان در درس زبان انگلیسی پیشرفت بسیار زیادی داشته اند ولی در درس عربی این امر با کاهش چشمگیر همراه بوده است . شاید یکی از دلایل این امر مفهومی تر شدن پرسش های عربی و نیاز به احاطه ی کامل بر مباحث این درس برای حل مسائل مطرح شده در کنکور باشد. 
در سال های اخیر دانش  آموزان در این درس بامشکلات فراوانی مواجه بوده اند و همچنین به دلیل توجه بسیار زیادی که به درس زبان انگلیسی دارند از زبان عربی غافل شده اند و به همین علت درصدهای کسب شده در این درس با افت شدید همراه بوده است . این امر باعث شده است که این درس در کنکور از نرم منفی بالایی (انحراف معیار بالایی )  برخوردار شده باشد. بدین معنی که به دلیل آن که بیش تر دانش  آموزان عربی را با درصد پایین می زنند، کسب نمره بالا در عربی یک امتیاز بسیار بزرگ ، و با امتیازی بالاتر از نمره کسب شده همراه خواهد بود.
در درس عربی نزدیک به 80 درصد پرسش ها از قواعد و دستور زبان عربی مطرح می شود و بقیه  از ترجمه ی لغات و متون عربی و.... است . به بخش لغت آموزی در این درس توجه داشته باشید که با لغت آموزی خوب در این درس ، در زمان می توانید صرفه جویی کنید و همچنین این عمل دقت شما را در قسمت های دیگر عربی افزایش خواهد داد.
سازمان سنجش منابع این درس را در آزمون سراسری عربی 2 و عربی 3 بیان کرده است ولی دقت داشته باشید که در قسمت قواعد نیاز است شما قواعد سال های قبل را نیز بدانید. (حتی قواعد عربی راهنمایی ) یعنی قواعد را از پایه شروع کنید. در مطالعه ی درس عربی به نکات زیر توجه داشته باشید.
1- همانطور که بیان شد مطالعه ی قواعد درس عربی را از پایه شروع کنید.
2- معانی لغات و اصطلاحات عربی را در متن درس و عبارتها و جملات یاد بگیرید نه به صورت مجزا.
3- در قسمت مطالعه ی قواعد به تمرینات کتاب بسنده نکنید. مثلاً قواعد تجزیه و ترکیب را در متن درسهای کتاب به کار برید و سعی کنید وقتی یک تمرین کتاب را حل می کنید آن را تجزیه و ترکیب کنید و در این زمینه به تسلط کافی برسید.
4- از قواعد درس عربی خلاصه برداری کنید تا در موقع لزوم نیاز به رجوع مکرر به کتاب نداشته باشید و علاوه بر آن بتوانید آنها را به راحتی مرور کنید.
5- از لغات و اصطلاحات مشکل  فیش برداری کنید. و آنها را به دفعات مرور کنید.
6-  بررسی تست های فراوان در این درس به یادگیری و به یادسپاری شما کمک فراوانی می کند. در این زمینه می توانید از تست های آزمون سراسری و دانشگاه آزاد استفاده کنید. به خصوص از پرسش هایی که در سال های اخیر (از سال80 به بعد) مطرح شده اند. سعی کنید در هنگام تست زنی یا در هنگام بررسی تست ها، چهار گزینه را (حتی گزینه های غلط را) با بیان دلیل اشتباهات آنها مورد بررسی قرار دهید. با این کار شما عملاً چهار تست را حل کرده اید نه یک تست !
7- در این درس به اعراب کلمات (منصوب، مرفوع، مجرور و مجزوم) دقت ویژه ای داشته باشید.
  زبان انگلیسی
زبان انگلیسی در سال های اخیر به علت توجهی که از طرف دانش  آموزان درباره ی آن صورت گرفته است از پیشرفت قابل توجهی برخوردار بوده است به طوری که در سال های اخیر بیش تر داوطلبان بین 60 تا 70 درصد پاسخ های مربوط به این درس را در کنکور سراسری درست جواب می دهند. بنابراین دقت داشته باشید که شما نیز در کنکور باید این حداقل را داشته باشید و اگر به فکر کسب رتبه های خیلی خوب و قبولی در رشته های موردنظرتان هستید باید سعی کنید درصد پاسخگویی به این درس را در کنکور افزایش دهید. 
برخلاف درس عربی که در آن قواعد و دستور زبان حرف اوّل را می زند در این درس حرف اوّل با معنای لغت و عبارات است . در آزمون زبان انگلیسی 5 تست مربوط به قواعد می باشد و بقیه ی سوالات به طور مستقیم (در قسمت vocabulary ) و یا به طور غیرمستقیم (در قسمت cloztest و reading ) مربوط به معنی لغات و جملات می باشند. علاوه  بر این برخی از سوالات مربوط به قواعد را می توان با استفاده از معنی جملات پاسخ داد. در قسمتی از پرسش های این درس متنی به شما داده می شود که پس از خواندن آن به پرسش ها پاسخ دهید. در اینجا منظور دانستن لغات به تنهایی نمی باشد بلکه شما پس از خواندن متن و درک آن باید به پرسش هایی که در باره ی متن داده شده پاسخ دهید. لازمه ی درک متن ، دانستن معانی لغات و اصطلاحات به کار رفته در آن است . در هنگام خواندن متن ، زیر مباحث مهم مانند اسامی سال ها و همچنین موضوعات مهم و... خط بکشید تا در موقع پاسخ گویی به پرسش ها بتوانید از آنها استفاده کنید. در بحث لغت آموزی توجه داشته باشید که لغت ها را در متن فرابگیرید و همچنین فقط به لغت های پایانی هر درس اکتفا نکنید، بلکه به لغات جدیدی که در متن درس یا تمرین ها مطرح شده اند نیز باید دقت داشته و آنها را نیز فرا بگیرید. شما می توانید برای یادگیری لغات ، یک دفترچه لغات تهیه کنید و تمام لغت های جدید را در آن یادداشت کنید. در بحث لغت آموزی زبان انگلیسی استفاده از فیش ها و خواندن فیش ها به روش لایتنر بسیار مفید می باشد.
در بحث گرامر به پسوندها و پیشوندها توجه کنید و قالب های دستوری زبان انگلیسی را فراگیرید. شناخت افعال و زمان های آنها و شناخت افعال بی قاعده قیدها انواع صفت ها انواع جملات (مثلاً جملات شرطی نوع اوّل دوم و سوم ) و... می تواند تست زنی شما را در این درس بهبود بخشد.
در این درس نیز می توانید از یادیارها استفاده کنید مثلاً ترتیب قرار گرفتن صفات در جمله قبل از اسم به صورت زیر است :
مثلاً
 


a beautiful large red persian silk carpet
(فرش ابریشمی بزرگ زیبای قرمز ایرانی)

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد